Karar Veremiyorum


Bazı insanlar kararsızdır. Öyle değil mi? Örneğin benim gibi. Ben de kendimi o kararsızlar kervanına katıyorum. İtiraf ediyorum ki ben bir kararsızım !

***


Karar verme dediğimiz olgu kabaca bir kaç seçenek arasından bize en uygun olanı
seçmektir, diyebiliriz. İşte karar vermeyi güçlü kılan en temel faktörler: bize en uygun olanını seçme hadisesi ve kafa karıştıran diğer seçenekler mevzusu.

Karar verme aslında en basit olarak söylemek gerekirse bir seçimdir. Derler ya her seçim bir vazgeçiştir diye. İşte o hesap...

Açmak istersek:


Elimizde A, B ve C olsun. Her halükarda birini seçmek diğerlerinden vazgeçme olayını birlikte doğurur. Biz A'ları, B'leri ya da C'leri akıl-mantık ve duygu süzgecinden geçirip, öyle karar veririz. Basit sanılan karar verme süreci aslında göründüğü kadar basit değildir.

Karar vermeye bir süreç olarak bakacak olursak da şu sıralamayı yapabiliriz:

1. Amaçların belirlenmesi
2. Kriterlerin oluşturulması
3. Alternatiflerin belirlenmesi
4. Alternatiflerin kriterlere göre değerlendirilmesi
5. Genel değerlendirme ve karar
6. Kararın incelenmesi ve geri dönüş.



Bir karar her zaman bu kadar yoğun bir şekilde alınmasa da, kaba hatlarıyla bu maddelere yakın bir süreç oluşuyor diyebiliriz.

Örneğimizden hareketle, A'yı seçmiş olalım. Biz A'yı seçerken mutlaka bize getireceği faydayı, zararı, uzun ya da kısa vade olsun, hesaplamış oluruz. Fakat her zaman karar verme süreci içinde hesap-kitap da olmayabilir. A'nın rengi hoşumuza gitmiş ve onu seçmiş de olabiliriz. Burada ise duygusal karar vermiş oluyoruz. Analitik düşünerek ya da duygusal düşünerek olsun, karar verirken ya da seçim yaparken mutlaka bir değerlendirme yapmış oluyoruz.

Karar verildikten sonra süreç kağıt üzerinde bitmiş gibi gözükse de aslında hiç bir
zaman süreç bitmez. Karar verme sonsuz bir süreçtir! Çünkü o anda vermiş olduğunuz karar bütün geleceğinizi etkileyen bir karar olabilir. Basit bir karar bile olsa... Mesela seçmiş olduğumuz A bir elbise ise, bu geleceğinizi çok fazla etkilemeyecektir. Ama aldığımız kararlar mutlaka geleceğimize az ya da çok olsun bir etki bırakacaklardır. Bu kaçınılmaz !

***


Karar vermeyi zorlaştıran, en azından benim adıma, karar verirken, fazlaca kriterimin olması. Hele ki alacağım karar geleceğimi ya da ailemin geleceğini etkileyecek bir karar olunca durum daha da vahimleşebiliyor. Biliyorum ve itiraf ediyorum. Kabul. Ben bir kararsızım. Ama daha önce, yani çocukluğumdan bu yana alınan bazı kararların insanların hayatlarını nasıl etkilediklerini gördüm ya da bizzat yaşadım. Belki de bu yüzdendir bu kadar kararsız oluşum.

Böyle olmamam gerektiğini biliyorum. Alınmış karar, alınmamışlardan her zaman iyidir. Çok fazla kararsız olmak, insanları sıktığı gibi güven kaybına da yol açıyor. Bunun da farkındayım.

Siz siz olun doğru, çabuk ve bir kere karar verin. Ve aldığınız kararın her zaman arkasında olun ama asla arkaya bakmayın. Çünkü devamlı arkaya bakarak yürürseniz, bir gün tökezler ve düşersiniz. Aman diyim...

Emre C.
20/07/2010
11:26

Not: Resim 1 şuradan.. Resim 2 şuradan... Resim 3 şuradan...

Kaynakça
:

1.Dönüşüm Konağı

2.TEPAV


3.Seçimler ve Biz

Dip Not: Bu blog Milliyet Blog'da Editör'den Öneriler sayfasında gösterilmektedir.

2 karalama:

Murat dedi ki...

bazı kısımlarda içinden gelenleri yazmışsın gerçektende. başarılar.

Emre C. dedi ki...

Teşekkür ederim. Saygılarımla..